top of page

Analytisch en materieel onderzoek is van fundamenteel belang om de toestand en techniek van een kunstwerk te begrijpen. Redivivus gebruikt gespecialiseerde apparatuur om niet-destructieve en op monsters gebaseerde methoden voor materiaalanalyse te bieden. Onderzoek in combinatie met Technical Imaging is essentieel voor het ondersteunen van wetenschappelijk verzamelen, kennerschap en toeschrijving van schilderijen. Voor verder onderzoek werken we samen met gerenommeerde experts binnen ons netwerk, die werken voor gespecialiseerde instellingen zoals het Rijksbureau voor Kunstgeschiedenis (RKD) en het Instituut Collectie Nederland (RCE).

 

Hieronder staan enkele van de technieken die we uitvoeren: 

Hirox digitale microscoop

Bemonstering en stratigrafie-analyse

Kunsthistorisch onderzoek

Hirox Digitale Microscoop  

Met onze Hirox-microscoop kunnen we ingewikkelde 3D-studies van verfoppervlakken uitvoeren. Vergroting van 35x tot 5000x stelt ons in staat om details te onderzoeken tot aan het visualiseren en onderscheiden van pigmentdeeltjes. Hirox heeft de capaciteit om foto's en video's met hoge resolutie te maken en gedetailleerde documentatie van materialen, technieken en omstandigheden te creëren. 

 

Verf impasto en texturen kunnen van dichtbij worden bekeken met behulp van een roterende kop. De driedimensionale keerpunten stellen ons ook in staat om dieptemetingen en topografische kaarten van het oppervlak vast te leggen.

© JAAP Enterprise en Studio Redivivus

Anchor 1
Cross-Section Sample Analysis
Bemonstering en stratigrafische analyse
Bij deze techniek wordt een microscopisch monster genomen van de rand van het schilderij of een gebied van verfverlies en gemonteerd in een transparante hars. Eenmaal uitgehard, wordt het harsblok aan één kant geslepen en gepolijst totdat het profiel van de samenstellende lagen zichtbaar is. Hierdoor kunnen we de combinatie van grond-, verf- en oppervlaktelagen onderzoeken zoals deze door de kunstenaar zijn aangebracht. Het monster kan in een microscoop worden bekeken met gereflecteerd en ultraviolet licht om de pigmenten en het medium in elke laag te identificeren.

Dit voorbeeld toont zeven lagen rode verf opeenvolgend aangebracht door de kunstenaar. 

Anchor 2
Kunsthistorisch onderzoek

Kunsthistorische studies en vergelijkingen kunnen helpen om de oorsprong van een werk vast te stellen of te dateren. Vooral in combinatie met technische analyse kan dit zeer vruchtbaar blijken. We informeren ons werk door ons eigen onderzoek in de studio uit te voeren. Ook werken wij veelvuldig samen met gerenommeerde kunsthistorici en het RKD en doen wij nader onderzoek.
 

Dali Archive Photograph

Schilderijen door Salvador Dali tijdens een fotoshoot in de studio van Cecil Beaton in Londen in 1936.

Picabia Archive
Dali painting restoration
Picabia Painting Restoration

Koppel aux Têtes Pleines de Nuages door Salvador Dalí.

Archieffoto van de studio van Francis Picabia. 

Anchor 3
bottom of page